Ons "oude" vakantieadres!

Ons vakantieadresOns, "oude" vakantieadres in Krk-stad!
In dit huis op de foto rechts kwamen wij al vanaf 18 juli 1988 over de vloer, dus 18 juli 2018 was dat dus al 30 jaar!

De eerste jaren hadden we nog een kamer gehuurd, maar daarna werd het dus definitief het gerenoveerde appartementje aan de achterzijde van deze woning, bij onze vrienden Zora en Ivan Juresic.

Ook tijdens de oorlogsjaren die duurde van
1991 tot 1995 zijn we daar elk jaar naartoe gereden. Dat was toch wel een spannende tijd, we namen dan veel kleding mee uit Nederland voor de hulpverlenende instanties in Krk-stad. In de stad Opatija waren alle hotels geconfisqueerd door de Kroatische regering om vluchtelingen uit het oosten van Kroatië waar flink gevochten werd (denk aan Vukovar) onderdak te bieden.

Hoe kwamen we bij Zora terecht
Dat we juist dáár terecht zijn gekomen had de volgende oorzaak. Wij waren kampeerders en trokken toen via Duitsland en Oostenrijk naar toen nog Joegoslavië om de 2 dagen van camping naar camping. Zo zouden wij op 18 en 19 juli 1988 camping Jezevac op het eiland Krk bezoeken, om daarna als verste doel van onze vakantie naar camping Plitvice Korana bij de Plitvicemeren te gaan, om de meren te bezoeken.

Maar op het parkeerterrein van camping Jezevac op het eiland Krk aangekomen, komt er een Italiaan met zijn auto achteruit het parkeervak uitgereden, en rijdt me het rechter achterportier van onze BX in elkaar, dus dat was flink balen. Nadat we de hele middag op het politiebureau hadden doorgebracht om de boel te regelen, en geen zin meer hadden om onze tent op te gaan zetten zijn we via het toeristenbureau bij het pension van Zora en Ivan terecht gekomen, niet wetende dat we hier nog 30 jaar zouden terug komen!

In 1989 hebben we Krk overgeslagen omdat het verste doel dat jaar Dubrovnik zou zijn. Daar zijn we al kamperend langs de kust van 31 juli t/m 2 augustus 1989 op camping Solitudo geweest. Uiteraard hebben we ook de stad DUBROVNIK bezocht. Daarna zijn we kamperend via Mostar - Jajce - Otocec - Gozd Martuljek - Asschau - Landsberg en Moerfelden, op 14 augustus 1989 weer in Nijmegen aangekomen.

Definitief
De jaren daarna hebben we nog wel gekampeerd, maar dan gingen we in één week kamperend naar Krk, dan bleven we één week in het appartement op Krk, om daarna in één week weer kamperend naar huis te gaan.

Totdat we in 1996 hebben besloten onze vakanties voortaan definitief in Krk-stad op het eiland Krk door te brengen, en we waren daar tot nu toe niet meer weg te branden!

Op de foto hiernaast zitten Zora en Ivan, Paula en ik op het terras van restaurant "Jezevac" in Krk-stad.

Afscheid
Maar aan alles komt een keer een einde, en we hadden besloten dat 2018 het laatste jaar zou zijn, en dat we dan definitief afscheid zouden nemen van "ons eiland" Krk, en jammer genoeg ook  van onze lieve vrienden Zora en Ivan, en natuurlijk ook van hun kinderen, en alle andere vrienden uit o.a. Kroatië, Oostenrijk, Nederland en Duitsland en we dachten ook van onze Nederlandse vrienden op het eiland Cres, die we in de loop van deze 30 jaar hebben leren kennen, maar door ziekte konden de vrienden uit Cres jammergenoeg niet aanwezig zijn op ons afscheidsfeestje. We hebben dus met pijn in ons hart afscheid van de aanwezigen vrienden en vriendinnen genomen. En om de pijn voor ons enigzins te verzachten hebben we dat gedaan op woensdagavond 30 mei 2018 met een uitgebreid à la carte diner, met natuurlijk een lekker drankje bij: "restaurant Jezevac" in Krk-stad.

Plitvice
Maar om niet direct afscheid van Kroatië te moeten nemen, zijn we op zondag 3 juni 2018 van Krk naar Plitvicka Jezera gereden, waar we dan nog een paar dagen hebben doorgebracht bij onze Nederlandse gastvrouw "Jannie Rapaic" die daar een prima B&B heeft. Een bezoek aan de meren en omgeving was dan ook niet uitgesloten!

Maar we konden het toch niet laten!
Het was 20 januari 2019, dat Paula en ik hebben besloten om "toch nog een keer"  met onze Citroën Xsara Picasso naar het eiland Krk in Kroatië te gaan. We gaan deze keer dan niet naar ons "oude adres" bij Zora en Ivan, (dat werd verhuurd aan personeel van de nieuwe supermarkt LIDL) maar naar een prachtig appartement in de plaats Pinezici dat zo'n 10 km. van Krk is gelegen.

Dat appartement hebben we in 2019 voor 3 weken gehuurd, van onze Nederlandse vrienden Dalia en Cock. Het zal wel vreemd zijn om na 30 jaar en 38 keer op een vaste plek op het eiland Krk, nu op een nieuwe plek op het eiland Krk onze vakantie te gaan doorbrengen, maar gezien de plattegrond van het appartement no.3, en het uitzicht op de Adriatische zee moet dat wel lukken! En dan kunnen we natuurlijk  óók weer onze "oude vrienden" gaan bezoeken, en dat is natuurlijk wel leuk!

Daarom hebben we Zora na onze beslissing gebeld over wat we van plan waren, en ze was zéér enthousiast dat we weer naar Krk kwamen en haar kwamen bezoeken. En dan kunnen we ná de vakantie vertellen hoe het ons is bevallen op het nieuwe adres in Pinezici. En misschien wordt dat appartement, als onze gezondheid en onze regering ons niet verder leegplukt, wel ons nieuwe plekje op het eiland Krk?

Fantastisch appartement
Onze éérste vakantie van 25-05 t/m 15-06-2019 op ons nieuwe plekje zit er ook weer op. Bij het betreden van het appartement kregen we beiden het gevoel dat we "thuis" kwamen!
We hebben een héérlijke rustige vakantie gehad in ons nieuwe appartement in Pinezici op het eiland Krk, en vinden dat na 30 jaar en 38 keer Krk-stad, onze vakantie naar dit plekje op deze aarde zeker voor herhaling vatbaar is.
Voor een verslag van deze vakantie leest u verder onder deze link..