Ons vakantieland

Welkom in Kroatië, dobro došli u Hrvatsku!
Ons favoriete vakantieland vanaf 1988 is Kroatië Country of a thousand islands, a small country for a great vacation, en Slovenië.

In Slovenië gingen we op de terugreis van Kroatië regelmatig op visite, en namen we óók een overnachting bij onze vrienden Josip en Paula Kambiè in het plaatsje Gozd Martuljek, een paar kilometer ten oosten van de wintersportplaats Kranjska Gora. Helaas zijn deze vrienden overleden, en kunnen we er dus niet meer heen.
Maar de meeste vakanties waren we toch in Kroatië op het gouden eiland KRK in de Adriatische zee.

De afstand Nijmegen - Krk via Ljubljana in Slovenie is circa 1355 km. Zie ook de Routebeschrijving naar KRK.

Jubileumjaar
Het jaar 2018 was voor ons een jubileumjaar, we zijn dat jaar "voor de laatste maal", van
25-05 t/m 03-06, voor het 30ste jaar, en voor de 38ste keer, naar ons geliefde vakantieplekje op deze aarde geweest. Dat was natuurlijk het gerenoveerde appartementje bij onze vrienden Zora en Ivan in Krk-stad op het eiland Krk, en daar hoorde natuurlijk op 30 mei 2018 een afscheidsfeestje bij voor onze vrienden en bekenden die we in al die jaren hebben leren kennen, en dat hebben we dan ook in één van de betere restaurants van Krk-stad "JEŽEVAC" genaamd, met 32 personen gevierd!

Daarna zijn we ook nog van 03-06 t/m 06-06 bij onze lieve gastvrouw  Jannie  in Plitvice Jezera geweest, wat was dat gezellig en leerzaam. Jannie weet ontzettend veel van de Kroatische geschiedenis, en we hebben samen met Jannie ook nog een van de kastelen van Tito bezocht, maar deze was erg vernield en met leuzen beklad door de tegenstanders van het regiem van toen!

Op de terugweg hebben we deze keer overnacht bij Haus Hubertus in Wagrain Oostenrijk, omdat de vorige eigenaren Inge en Felix van Haus Heimat deze keer zelf op vakantie waren. We hebben het prima ontbijt de ochtend van vertrek in het naast liggende 4 sterren hotel WagrainerHof gegeten. We zijn toen om 8:15 uur vertrokken richting huis, waar we om 21:30 uur, na 966 km. aankwamen. Totaal hebben we deze vakantie van huis tot huis 3194 km. gereden!

Onze laatste Najaarsvakantie op het eiland Krk
De laatste keer dat we ons eiland in het najaar hebben bezocht was van 05-10 t/m 22-10-2016.
Op de terugreis hadden we deze keer ook weer een overnachting bij het Frühstückspension Haus Heimat in de plaats Wagrain in Oostenrijk, waar we iedere keer weer door de vorige Nederlandse eigenaren Inge en Felix zéér gastvrij werden ontvangen.

Ehrenurkunde
Na aankomst vanuit Krk voor een overnachting op zaterdag 6 juni 2015 bij Inge en Felix in Wagrain, werden we door Inge en Felix verrast met een
Ehrenurkunde van Wagrain/KleinArl für:
Jan + Paula Derks
als Ausdruck der besonderen Anerkennung für: 10 Jahre Wagrain-KleinArl Treue.
Afgegeven door:
de Tourismusdirektor Stefan Passrugger.
en daar waren we zéér door vereerd!

Eerste contacten met Inge en Felix
Het jaar 2015 was voor ons óók een jubileumjaar, want de eerste contacten met Inge en Felix van het vroeger door hen gerunde Haus Heimat dateren van 5 juli 2005, en onze eerste overnachting bij hen in Wagrain, was van 20 op 21 december 2005 toen we op weg waren voor onze kerstreis naar het eiland Krk! Maar vanaf 15 juni 2021 hebben Inge en Felix hun Haus Heimat verkocht aan de nieuwe Oostenrijkse eigenaren Andrea en Gerhard die Haus Heimat zullen voortzetten.