Gastenboek

Ons verhaal in het kort

Al in 1969 schreven wij op een ansichtkaart voor de familie in Nederland: "We hebben het paradijs gevonden!" Tijdens die eerste zomervakantie aan het toen nog Joegoslavische deel van de Adria vonden wij, net als Paula en Jan, precies dat wat we zochten. Voor ons was dat: een stralende zon, een azuurblauwe zee, ongerepte natuur, rust en ruimte.

Met ons bootje verkenden we de kust en de omringende eilanden. Twee vakanties op het vasteland, twee op Rab, twee op Krk en na ontdekking van de tweeling-eilanden Cres/Losinj werd het al sinds ca 300 jaar voor Christus ontstane pittoreske plaatsje Osor onze jaarlijkse uitvalsbasis tot:

We al weer meer dan 20 jaar geleden besloten het roer definitief om te gooien en onze eigen "Ik vertrek-reis" te gaan maken met als eindbestemming Kroatië. We zochten op vele plekken en vonden ons droomhuis op eiland Cres in de vorm van een piepklein zomerhuisje op een aan zee liggend flink stuk grond. Er moest nog wel heel wat gebouwd en verbouwd worden en dat hebben we gedaan. Met eigen handen, dus zonder hulp van derden.

Veel hebben we meegemaakt. Veel hebben we om ons heen ook zien veranderen. Zoveel, dat we er een dik boek over hadden kunnen schrijven. Maar daarvoor hadden en hebben we het nog steeds te "druk". Samenvattend kan ik echter zeggen, dat we hier voor- en tegenspoed gehad hebben met als belangrijkste conclusie, dat we er nooit een seconde spijt van gehad hebben en ervoor duimen, dat we dit leven nog een flink aantal jaren vol zullen kunnen houden.

Ergens in die achterliggende jaren zijn Paula en Jan op ons pad gekomen en hebben we elkaars belevenissen aan de Adria gevolgd. Daarbij geholpen door de beide websites. Die van Paula en Jan, die door Jan en zijn zoon Dennis met veel toewijding onderhouden wordt en die van ons, die al lang geleden gemaakt werd en nu bijna niet meer te vinden is als men niet weet waar men moet zoeken. Maar dat is goed. We laten dat zo omdat we inmiddels op een leeftijd gekomen zijn, dat we niet meer zo nodig aan de weg hoeven te timmeren.

Rest me nog om als "Nederlandse expats in Kroatië" Paula en Jan toe te wensen, dat ze het heel erg naar hun zin zullen hebben gedurende de vakanties, die ze nog op Krk door zullen brengen en dat hen nog vele jaren in goede gezondheid in Nederland zullen staan te wachten.

Nieuw bericht