Appartement 4**** in de plaats Pinezici op het eiland Krk

Deze twee mooie 4**** appartementen met voor elk appartement een garage en uitzicht op zee, zijn gelegen in het plaatsje Pinezici op het eiland Krk dat verbonden is met het vaste land van Kroatië d.m.v. een prachtige 1430 meter lange brug (Krčki Most). De tol voor deze brug bedraagt 21 Kuna voor een motor, 35 Kuna voor een auto, en 46 Kuna voor een camper.
(retourrit inbegrepen). Maar sinds juni 2020 is de brug tolvrij. Voor overige tolkosten kijk hier!

Deze appartementen (no: 3 en 6) beschikken over 2 aparte slaapkamers en zijn ruim van opzet
(64 m²). Er is internet, airco en er is een abonnement op Canal Digitaal (smartcard), en kan je dus alle gangbare Nederlandse zenders ontvangen. Bent u benieuwd hoe het appartement er uit ziet, en wilt u meer informatie en/of reserveren? Druk dan op deze link

Het eiland Krk
Het eiland Krk ligt in de Adriatische Zee, voor de noordelijk kust van Kroatië (in de regio Kvarner) en wordt ook wel het 'gouden eiland' genoemd. Het is een van de grootste eilanden van Kroatië, en een van de populairste eilandbestemmingen. Ook is het in bepaalde maanden mogelijk om vanaf Eindhoven met het vliegtuig rechtstreeks naar Krk te vliegen, het vliegveld van Rijeka ligt namelijk op eiland Krk, en dat is zo'n 30 km. van Rijeka. Voor vluchten vanaf Eindhoven in de periode april t/m oktober 2022 naar Rijeka, klikt men op deze link. U moet dan wel zelf zorgen voor taxivervoer vanaf het vliegveld naar Pinezici.

Klimaat
Met zijn mediterrane klimaat, met droge hete zomers en milde winters, is het op Krk heerlijk vertoeven. Vooral het beoefenen van de duiksport is vanwege het heldere warme water aan te raden. In de lente is het er al heerlijk en ruikt door de vele vegetatie het hele eiland naar bloemen en planten.

Tekst: CCcroatia/JaPa.

Verslag van onze éérste, drieweekse vakantie in dit 4**** appartement

• Na een "nachtelijke rit" die vrijdagavond 24 mei 2019 om 19:00 uur in Nijmegen begon, kwamen we zaterdagmorgen 25 mei rond 9:30 uur aan bij een voor ons "bijzonder" appartement. Het was dan ook een verademing dat we na deze "nachtelijke rit" in dit prachtig appartement no: 3, gelijk het gevoel kregen dat we "thuis" kwamen.
    En dat er voor ons óók nog een kleine verassing op de tafel lag, vonden wij zéér ontroerend!
  • Na ons wat georiënteerd te hebben, zijn we de koffers uit de auto gaan halen, en hebben de inhoud in de aanwezige ruime kasten kunnen ophangen en neerleggen, en na deze werkzaamheden hebben we koffie gezet, en zijn we in het zonnetje op het ruime balkon met een mooie grote tafel en vier klapstoelen (even de kussens zoeken)  gaan zitten om met een kopje Senseo en een koud pivootje te genieten van het mooie uitzicht op de Adriatische zee en het eiland Cres, en ook om samen te overleggen wat we verder zouden gaan doen, maar dat was natuurlijk geen probleem! Na dit overleg heb ik (Jan) voordat we naar Krk-stad zouden rijden, nog zo'n 2½ uur op bed gelegen om het getintel van de nachtelijke rit uit mijn lijf te laten vloeien.
  • Zondagmorgen 26 mei zijn we uiteraard éérst op visite geweest bij onze vrienden Zora en Ivan in Krk-stad. Dat weerzien was even een ontroerend moment waarbij natuurlijk een traantje werd weggepinkt! Na dat bezoek hebben we ook nog een rondje Krk-stad gedaan, en hebben we bij Pizzeria "Mala Vrata" aan de haven lekker gegeten, en natuurlijk ook om onze vriendin Marica die daar in de bediening zit te ontmoeten. En we hebben op het terras op de Vela Placa, en andere terrasjes, koffie en een paar pivootjes 0,0% gedronken, ik had immers de auto bij me!
    Ter informatie in Kroatië is het alcoholpromilage 0.5%, maar 0.0% voor wie jonger is dan 25 jaar en de profesionele bestuurders.
  • Op maandag 27 mei hebben we met onze Nederlands/Oostenrijkse vrienden Inge en Felix en hun dochter Kirsten een diner à la carte gehad bij "Restaurant Jezevac". Zij waren met hun camper tóch als verassing een weekje naar de prachtige Camping Krk gekomen, en dat vonden wij natuurlijk erg gezellig. Inge en Felix konden vorig jaar door omstandigheden niet bij ons afscheidsfeestje aanwezig zijn, en hebben we het op deze manier goed gemaakt. Inge en Felix hadden in Wagrain in Oostenrijk een uitstekend frühstükspension. Bij hen hebben we ruim 10 jaar van en naar Kroatië een overnachting gehad. Maar nu zijn ze in verband met hun pensioen gestopt, om te genieten in hun nieuwe huis van de welverdiende rust.
  • Op dinsdag 28 mei hebben we óók een diner à la carte gehad met onze Kroatische vrienden Zora en Ivan, Dobrilla en Milan en Paula en ik bij  Konoba-Pizzerija Ivincic  in het nabij gelegen plaatsje Skrpcici. Hier kan men zéér goed en lekker eten! Dobrilla en Milan konden vorig jaar door omstandigheden ook niet bij ons afscheidsetentje aanwezig zijn, en hebben we het nu op deze manier weer goedgemaakt.
  • Op woensdag 29 mei hebben we in datzelfde restaurant een diner à la carte gehad met onze Nederlandse vrienden Anja en Cees, die we al héél lang kennen vanuit onze vele vakanties in Kroatië. We zijn daar zelfs lang geleden op bezoek geweest! Zij wonen in Punta Kriza op het eiland Cres. Anja en Cees konden vorig jaar door ziekte ook niet bij ons afscheidsetentje aanwezig zijn, en dat hebben we het nu op deze manier weer goedgemaakt. In de zomermaanden hebben ze vele jaren de helft van hun, aan zee liggende, vrijstaande huis aan vakantiegangers verhuurd. In plaats daarvan overwegen ze nu om het in de toekomst alleen nog aan te bieden aan mensen, die geinteresseerd zijn in een verblijf voor een langere periode. Meer details zijn hier te vinden.
  • Op zaterdag 1 juni zijn we naar onze Kroatische vriendin Ivanka met haar man en kinderen in het onder Zagreb gelegen plaatsje Mostari geweest. Zij hebben een boerderij met varkens, schapen, kippen en gansen. Ook hebben zij grootte  boomgaarden waarop vele soorten appels groeien. Zij hebben ons deze dag ook uitgenodigd voor een à la carte etentje bij een goed restaurant in de verderop gelegen plaats Dubrava. Wat ons opviel was, dat het eten daar de helft koste van wat het op het eiland Krk kost, een voorbeeld: rundvleessoep kost op Krk 20, 25 en/of 30 Kuna, daar koste het maar 10 Kuna. Na een heerlijke BBQ bij hen thuis (met vlees van eigen varkens) op zondag 2 juni, zijn we zo rond 16:00 uur weer vertrokken naar het eiland Krk.
  • We zijn ook enkele keren bij de gezellige  Beach Bar Mocca  en bij Jert  onder bij het haventje van Pinezici geweest, maar de terugweg was wel klimmen hoor, Dalia en Cock hadden ons al hiervoor gewaarschuwd, het leek wel de L'Alpe d'Huez, en hebben hem ook maar één keer gelopen. Daarna hebben we steeds de auto meegenomen, en hebben deze op een parkeerplaats vlakbij geparkeerd! De eerste week hebben we wat regen gehad, maar de rest van de vakantie was het warm tot heet te noemen, soms niet lekker meer voor ons Hollanders, we hebben een dag van 37º gehad, en dan is het wel afzien! Maar dan smaakt een koud pivootje heerlijk op het terras van het appartement. En dan is voor binnen in het appartement, een airco een uitkomst!
  • Bijna elke dag zijn we naar Krk-stad gereden om aan de haven onze kennissen te ontmoeten, wat te drinken, te eten bij bijvoorbeeld "Restaurant Jezevac", te wandelen te zitten enz. En we zijn ook verschillende keren bij onze vrienden Zora en Ivan op bezoek geweest, en er moesten natuurlijk ook boodschappen gedaan worden in een van de drie supermarkten Plodine, Lidl en/of Konzum!
  • We hebben ook onze vrienden Zora en Ivan (waar we al 30 jaar en 38 keer zijn geweest) op 9 juni uitgenodigd voor een afscheidsetentje bij " Bistro Valbiska”, lekker die inktvisjes, maar zoals altijd weer veel te veel! Natuurlijk hebben we hen ook verteld over hoe het nieuwe appartement ons beviel, en ze zijn ook nog in het appartement geweest om te kijken hoe we na 30 jaar bij hen, nu hier in Pinezici wonen, en ook zij vonden het een prachtig appartement!
  • De overige vakantiedagen die niet genoemd zijn, hebben we rustig genoten van deze voor ons, en voor velen vóór ons gewilde en bijzondere "rustige" plek, en zijn we samen onder het genot van een pivootje in "conclaaf" gegaan, en hebben we gepraat over een vervolg in dit prachtige appartement, en hebben in principe "ja" gezegd, maar we hebben nog even tijd om er thuis over na te denken! Deze vakantie was uiteindelijk ons 31ste jaar, en de 39 ste keer op het eiland Krk, en misschien kunnen we in 2020 voor het 32ste jaar, en de 40 ste keer naar het eiland Krk, en dan voor de tweede keer (als er plaats is) op dit adres lijkt ons héérlijk! Maar dat hangt geheel af van de eerdere boekingen van dit bijzondere appartement bij Dalia en Cock voor het aankomende jaar!
  • Zaterdag 15 juni zijn we om 8:45 uur uit ons appartement in Pinezici vertrokken naar Krk-stad, waar we bij Zora en Ivan ons "afscheidsontbijt" hebben gehad. We zijn toen om 10:00 uur uit Krk vertrokken richting Greding aan de A9 in Duitsland, waar we een overnachting hadden geboekt bij het gezellige "Pension Central", (Schijnt nu in 2021 permanent te zijn gesloten) daar kwamen we na een lange moeizame filedag s'avonds om 21:30 uur aan. Na het toewijzen van een prachtige kamer op de derde verdieping, en het drinken van een paar pilsjes buiten op het terras, zijn we naar bed gegaan, en zijn we na een goede nachtrust zondagmorgen 16 juni na een heerlijk en uitgebreid ontbijt om 8:30 uur weer naar Nijmegen vertrokken, waar we na een normale rit, zonder veel files, om 15:45 uur zijn aangekomen.
  • Deze vakantie hebben we totaal 3723 km. gereden. De heenweg was 1330 km. de terugweg was 1368 km. en in Kroatië zelf hebben we nog eens 1025 km. gereden incl. de 467 km. heen en terug naar Mostari, dat is een plaatsje onder Zagreb.

Rest ons nog Dalia en Cock héél hartelijk te bedanken voor dit prachtige appartement aan de Potok 40 in het plaatsje Pinezici op het "Gouden eiland" Krk in Kroatië.

© JaPa.

Het was zover!
Ook in 2021 hoopten we voor de 2e keer gebruik te kunnen maken van dit prachtige appartement no: 3 (boven de garage) in Pinezici op het eiland Krk, en daar hebben we Dalia en Cock ook heel hartelijk voor bedankt! Het kon ook zijn, dat dit "echt" de laatste keer zou worden dat we onze vakantie na 32 jaar en 40 keer op het "GOUDEN EILAND" Krk te zijn geweest voor gezien houden "we worden ouder papa", en dat we dan wat dichterbij een vakantieadresje moeten gaan zoeken, misschien wel net over de grens in Duitsland, of op een van onze eigen eilanden! En we hopen natuurlijk dat het na zoveel jaren eiland Krk niet zal gaan tegenvallen!
Dus zeg nooit, "nooit", als je hart in Kroatië ligt!

Coronavirus!
We hebben op 27 augustus 2020 i.v.m. de uitgebroken coronavirus, besloten om onze vakantie voor 2021 in het appartement van Dalia en Cock in het plaatsje Pinezici op het eiland Krk te annuleren, en daar balen we vreselijk van. We hoopten dat het coronavirus géén uitgebreide wereldwijde pandemie zou worden, maar dat is toch gebeurd, vandaar ons besluit!

Eindelijk verlichting!
Maar er komt misschien nog eens een eind aan deze virus, en dan zijn we daar zéker weer te vinden! En voor zover we het nu kunnen overzien zal het in 2024 misschien wél lukken, om voor de 2e keer, en deze keer maar 14 dagen naar het appartementje in Pinezici te gaan.

Roet in het eten!
In maart 2022 kreeg ik (Jan) te horen dat er binnenkort 2 maal een ziekenhuis opname zou plaatsvinden. Voor 1 van deze operaties zou de hersteltijd mogelijk zo'n 3 tot 4 maanden in beslag nemen, en daarom hebben we besloten om óók de vakantie 2022 over te slaan, en hoopten dat we dan in 2023 wél weer voor 2 of 3 weken naar Pinezic op het eiland Krk konden gaan, maar dat is door omstandigheden ook niet gelukt!

Reisinformatie.
De laatste informatie en een reisadvies voor Kroatië kunt u hier vinden!
En de laatste informatie en een reisadvies voor Slovenië kunt u hier vinden!

Regionale informatie (COVID 19)
Voor de laatste  coronabesmettingen in Kroatië, zie de informatie onder deze link.